18 december - dag 61

På torsdagen vaknade jag och Sara upp hos värdfamiljen i Katmandu som höll i vår introduktionsvecka. Det är så sjukt kallt inomhus just nu eftersom att husen inte är gjorda av sten, oisolerade och bara har englasfönster. Så när det bara är drygt fem grader varmt på nätterna blir det ännu kallare inomhus. Så på morgonen när vi satt och åt frukost blev andedräkten till rök! Då är det verkligen kallt kan jag meddela. Efter frukosten åkte vi till ett ställe som heter Pashpatinath. Följande låter antagligen ganska konstigt, men det är där de kremerar de döda och detta kan man åka och kolla på. Vi åkte självklart inte dit med syftet att bara kolla på döda människor (vilket vi dock såg, flera stycken faktiskt) utan för att vi ville få reda på hur det går till. Att vi skulle komma så pass nära bränningsplatsen som bara några meter hade vi inte riktigt räknat med. Det kändes väldigt konstigt att så där och titta på och i början visste jag inte riktigt hur jag skulle hantera det, men efter ett tag vande man sig. Sen gick vi omkring bland de olika tempel som finns där och träffade då även några Sadhus. De är följare av guden Shiva och ser ganska speciella ut, klädda helt i orange och gult och så har de långa dreadlocks i håret. 
Allmänt | |
#1 - - Mamma:

Nu tycker jag det låter som du har testat dina gränser mycket. Det där vet jag inte om jag skulle velat "testa". Skönt att du bara har hemresan kvar. Du är så välkommen hem!
KRAM!

Upp